Ви є тут

Вплив війни на споживчу поведінку покупців продовольчого ринку в Україні

Досліджено вплив війни на зміну споживчої поведінки покупців сегменту харчових продуктів. Методологічну основу дослідження становлять наукові публікації вітчизняних і зарубіжних вчених щодо чинників впливу на споживчу поведінку під час кризових явищ. Використано методи опису, формалізації, узагальнення – для визначення стану продовольчої безпеки в Україні під час війни; аналізу та синтезу – для з’ясування детермінантів споживчої поведінки покупців продовольчого ринку під час кризових явищ; спостереження та індукції – для представлення продуктових уподобань українців та їх купівельної спроможності в різних регіонах під час війни; аналізу динаміки та структурних зрушень – для вивчення змін основних характеристик споживчої поведінки впродовж повномасштабного вторгнення рф в Україну; табличний та графічний – для візуалізації результатів. Ключовими чинниками, що позначаються на рішеннях споживачів під час кризових ситуацій, визначено економічну нестабільність, безпековий чинник та психологічні аспекти. З’ясовано, що під час війни ці детермінанти набувають нового змісту. Стан продовольчого забезпечення України під час війни змінився, однак споживча активність українців не зазнала суттєвих змін, оскільки український аграрний сектор продемонстрував високу стійкість та адаптивність до ризиків воєнного часу. Логістична система розподілу продовольчих товарів на регіональні ринки України витримала критичне навантаження, виявилася як соціально, так і економічно ефективною. Щодо якості раціону харчування існує ризик його подальшого погіршення через значне підвищення цін на харчові продукти і зменшення їх економічної доступності. Купівельна поведінка українців у сегменті харчових продуктів у воєнний час досить суттєво змінилася порівняно з довоєнними роками. Відбулися зміни попиту на продукцію за категоріями, спостерігається тенденція до надання переваги продуктам довготривалого зберігання, значна частка населення обмежує себе у витратах на харчування. Найбільшими є обмеження в південному та центральному регіонах; найменшими – в Києві та на заході України. Зросли інтернет-закупівлі продовольства, війна залучила до онлайн-шопінгу тих, хто досі цього не робив. Погіршення безпеки покупців призвело до зміни споживчих пріоритетів та перерозподілу витрат. Порушились усталені гастрономічні практики українців, зазнали змін щоденні моделі та раціони харчування. Має місце «панічний шопінг» ‒ накопичення запасів продуктів, яке дає людям відчуття контролю над ситуацією високого ризику, що виникла внаслідок катастрофи. Суттєво зросла прихильність споживачів до вітчизняних брендів, зокрема тих, що підтримують ЗСУ та соціально уразливі категорії українців.

Ключові слова: війна, споживча поведінка, харчові продукти, купівельна спроможність, «панічний шопінг», бренди.

  1. Бажеріна К.В., Черненко О.В., Афанасьєва К.О. Зміна споживчої поведінки українців в умовах кризи. Ефективна економіка. 2018. № 4. URL:.
  2. Бочко О. Ю., Кожушок Н. Дослідження поведінки споживачів в умовах СОVID-19 та вплив на них трендів маркетингу – 2021. Приазовський економічний вісник. 2021. № 2 (25). С. 66–71. URL:http://pev.kpu.zp.ua/journals/2021/2_25_ ukr/14.pdf.
  3. Булик О., Гаврилюк І. Вплив війни на купівельну поведінку споживачів. Вісник Львівського національного університету природокористування. Серія Економіка АПК. 2023. № 30. С. 175‒179. DOI:10.31734/economics2023.30.175.
  4. Вартанова О. В., Цалко Р. Т. Споживча поведінка: ревіталізація концепції і стрижневі моделі. Економіка та суспільство. 2023. Вип. 50. DOI:10.32782/2524-0072/2023-50-36.
  5. «Відходи та війна»: Еколтава провела нове аналітичне дослідження. 05.09.2023. URL:https://www.ekoltava.org/2023/09/05/vidhody-ta-vijnaekoltava-provela-nov....
  6. Гудзь М. Поведінкова економіка в умовах війни: вплив емоцій на економічні рішення громадян. Економіка та суспільство. 2023. Вип. 50. DOI:10.32782/2524-0072/2023-50-27.
  7. Длугопольський О.В., Біловус Н.І. Детермінанти поведінки покупців на споживчому ринку України в умовах воєнного стану. Innovations and Sustainability. 2024. Том 4. № 1. С. 32‒42. DOI:10.31649/ins.2024.1.32.42
  8. Етнохата. «Свій до свого по своє». 08 березня 2018 р. URL:https://etnoxata.com.ua/ statti/traditsiji/%C2%ABsvij-do-svogo-po-svoje%C2%BB/?srsltid=AfmOopw4yluyMz0iCeTrRjk_ yImx0ZbW54_fgXlTKoJmH7QPRywmmzO.
  9. Єрмакова Я., Симоненко К. Продуктовий набір: як змінилася купівельна поведінка українців під час війни. 22.12.2023. URL:https://rau.ua/novyni/novini-partneriv/kupivelna-povedinkaukrainciv/.
  10. Жук А., Павелко Є. Дослідження впливу глобальних катастроф на поведінку покупця інтернет-магазинів України. Innovative technologies and scientific solutions for industries. 2024. № 2 (28). DOI:10.30837/2522-9818.2024.2.005.
  11. Закупи під час війни: на чому економлять українці та чому переходять в онлайн? 07.09.2022. URL:https://hmarochos.kiev.ua/2022/09/07/zakupypid-chas-vijny-na-chomu-ekono mlyat-ukrayinczita-chomu-perehodyat-v-onlajn.
  12. Каталог внеску бізнесу в Перемогу в російсько-українській війні. 11 липня 2023 р. URL:https://csr-ukraine.org/catalog-actions-ofcompanies-in-the-russian-ukrai....
  13. Котлер Ф., Келлер К. Маркетинговий менеджмент: підручник. К.: Хімджест, 2008. 720 с.
  14. Микитенко М. В., Білявська Ю. В. Детермінанти споживчої поведінки в умовах пандемії COVID19. Проблеми економіки. 2021. № 3 (49). С. 175–184. URL:https://www. problecon.com/export_pdf/problems-of-economy-2021-3_0-pages-175_184.pdf.
  15. Мінагро: Україні вистачить м’яса, та ще і на експорт можна постачати. Зерно. 15 вересня 2022. URL:https://www.zerno-ua.com/news/minagro-ukra%D1%97ni-vistachit-myasa-ta-s
  16. Національний кешбек. URL:https://madeinukraine.gov.ua/national-cashback#hero.
  17. Нова аграрна політика. URL:http://www.vin.gov.ua/images/doc/vin/Dep-APK-2022/Prezentatsia.pdf.
  18. Олійник М., Латковська Д. «Нашу їжу доставляли у Маріуполь на гелікоптерах». Як бренд туристичної їжі почав готувати для ЗСУ. 23 березня 2023 р. URL:https://suspilne. media/chernivtsi/422691-nasu-izu-dostavlali-u-mariupolna-gelikopterah-ak-brend-turisticnoi-izi-pocavgotuvati-dla-zsu.
  19. Петренко-Лисак А. Історії про їжу і харчування під час війни: досвід (і) дослідження. 03 жовтня 2022 р. URL:https://yizhakultura.com/material/20221003_1928.
  20. Поведінкові звички споживачів e-commerce 2023: як обирають товари онлайн-покупці. 18 липня 2023 р. URL:https://focus.ua/uk/ukraine/579472-povedinkovi-zvichki-spozhivachive-com....
  21. Поручинська І., Поручинський В., Слащук А., Слащук А. Статистичний аналіз споживання продуктів харчування в Україні / Науковий вісник Чернівецького університету: Географія. 2022. Вип. 838. С.13–19. DOI:10.31861/geo.2022.838.13-19.
  22. Представники Держрибагентства обговорили з міжнародними експертами стан рибного господарства України під час війни з рф / Державне агентство рибного господарства України. 06 вер. 2022. URL:https://darg.ybalka.com/posts/predstavnikiderzhri bagentstva_obgovoril…
  23. Про затвердження Норм фізіологічних потреб населення України в основних харчових речовинах і енергії: Наказ Міністерства охорони здоров’я України від 03.09.2017 № 1073. URL:https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z1206-17#Text.
  24. Спад виробництва, втрати поголів’я, падіння закупівельних цін на молоко-сировину – підсумки року молочного сектору України. Асоціація виробників молока. 31 січ. 2023. URL:https://avmua.org/uk/post/spad-virobnictva-vtrati-pogolivapadinna-zakupi...
  25. Споживацькі настрої українців після повномасштабного вторгнення. Deloitte. 30 березня 2023 р. URL:https://www2.deloitte.com/content/dam/Deloitte/ua/Documents/consumer-bus....
  26. Споживацькі настрої українців у другий рік повномасштабного вторгнення. Deloitte. 13 березня 2024 р. URL:https://www2.deloitte. com/content/dam/Deloitte/ua/Documents/consumerbusiness/consumer-behavior-2024.pdf.
  27. Споживчі тренди українців на третьому році великої війни. Березень 2024. URL:https://gradus.app/uk/open-reports/consumer-trendsukrainians-third-year-....
  28. Ставлення українських споживачів до програми стимулювання споживання товарів з маркуванням «Зроблено в Україні». Gradus Research. Квітень 2024. URL:https://gradus.app/uk/open-reports/attitudes-ukrainian-consumerstowards-....
  29. Стан продовольчого забезпечення України під час війни. 08.03.2023. URL:https://niss.gov.ua/news/komentari-ekspertiv/stan-prodovolchohozabezpech....
  30. Український ринок e-commerce: як він змінився та що його очікує в майбутньому. 30.01.2024. URL:https://rau.ua/novyni/ukrainskijrinok-e-commerce.
  31. Хемій М. Бізнес-тил. Як українські підприємства підтримують ЗСУ та постраждалих від війни. 05 квітня 2022 р. URL:https://media.zagoriy.foundation/velyka-istoriya/biznes-tyl-yakukrayinsk....
  32. Як повномасштабне вторгнення змінює харчові звички українців? Gradus Research. Жовтень 2024 р. URL:https://gradus.app/uk/openreports/how-does-full-scale-invasion-change-fo....
  33. 199 кг молочної продукції для кожного українця – прогноз молочної галузі на поточний рік. Міністерство аграрної політики та продовольства України. Infagro. 08 грудня 2022. URL:https://infagro.com.ua/ua/2022/12/08/199-kg-molochnoyiproduktsiyi-dlya-k...
  34. Aday S., Aday M.S. Impact of COVID-19 on the food supply chain. Food Qual. Saf. 2020. Vol. 4. P. 167–180. DOI:10.1093/fqsafe/fyaa024.
  35. Panic buying: An insight from the content analysis of media reports during COVID-19 pandemic / S. Y. Arafat et al. Neurol. Psychiatry Brain Res. 2020. Vol. 37. P.100–103. DOI:10.1016/j.npbr.2020.07.002.
  36. Ben-Hassen T., El-Bilali H., Allahyari M.S. Impact of COVID-19 on Food Behavior and Consumption in Qatar. Sustainability. 2020. 12 (17). DOI:10.3390/su12176973.
  37. Daroch B., Nagrath G., Gupta A. A study on factors limiting online shopping behaviour of consumers. Rajagiri Manag. J. 2021. Vol. 15. P. 39–52. URL:.
  38. Eating habits and lifestyle changes during COVID-19 lockdown: An Italian survey / L. Di Renzo et al. J. Transl. Med. 2020. Vol. 18. 229 p. DOI:10.1186/s12967-020-02399-5.
  39. Consumer Behavior Analysis on Online and Offline Shopping During Pandemic Situation / M.C. Espinoza et al. Int. J. Account. Financ. Asia Pac. 2021. Vol. 4. P. 75–87. DOI:10.32535/ijthap.v7i3.3577.
  40. arson L.R.L., Shin H. Fear During Natural Disaster: Its Impact on Perceptions of Shopping Convenience and Shopping Behavior. Serv. Mark. Q. 2018. Vol. 39. P. 293–309. DOI:10.1080/15332969.2 018.1514795.
  41. Šálková D., Hes A., Kucera P. Sustainable Consumer Behavior: The Driving Force of Innovation in Retail. Sustainability. 2023.Vol. 15. DOI:10.3390/su152416648.
  42. Wang H.H., Hao N. Panic buying? Food hoarding during the pandemic period with city lockdown. J. Integr. Agric. 2020. Vol. 19. P. 2916– 2925. DOI:10.1016/S2095-3119(20) 63448-7/.
  43. Yıldırım M., Solmaz F. COVID-19 burnout, COVID-19 stress and resilience: Initial psychometric properties of COVID-19 Burnout Scale. Death Stud. 2022. Vol. 46. P. 524–532. DOI:10.1080/07481187.2 020.1818885.
  44. Yuen K.F., Wang X., Ma F., Li K.X. The psychological causes of panic buying following a health crisis. Int. J. Environ. Res. Public Health 2020. Vol. 17. 3513 p. DOI:10.3390/ ijerph17103513.
  45. Zhang T., Wang W.Y.C., Cao L., Wang Y. The role of virtual try-on technology in online purchase decision from consumers’ aspect. Internet Res. 2019. Vol. 29. P. 529–551. DOI:10.54452/jrb.1023619.
ДолученняРозмір
PDF icon dyman_2_2024.pdf601.24 КБ